Fyra dagar på Marmarasjön. Första seglingen.

Det var riktigt skönt att lämna Istanbul med all stress att se så mycket som möjligt medan tusenlapparna rasslade iväg. Ataköy marina var dyr men med stor trygghet (vakter dygnet runt) och förnämlig service. Efter att ha tankat båten med diesel gav vi oss av, fortfarande med motor på ett spegelblankt hav. Jag hade valt att gå längs södra sidan av Marmarasjön eftersom min pilot rekommenderade det. Första dagen gick vi förbi Prinsöarna söderut till Esenköy, en fiskehamn som drevs av ett fiskekooperativ, som tog ut en mindre hamnavgift. Det var en vackert belägen by, där vi förgäves letade efter en restaurang men där vi kunde bunkra med flaskvatten och nybakat bröd.
Anders i Esenköy
Nästa dag fortsatte vi västerut, fortfarande utan vind och för motor. Dagens äventyr var att vi passerade för nära en stor fängelseö varför coast guard prejade oss och, mycket vänligt, följde oss hela vägen ut ur förbjudet område och gav stränga förhållningsorder om vår fortsatta kurs. Efter en heldag för motor kom vi fram till en ny fiskehamn, Karsyaka, som var helt fullknåkad av jättestora fiskebåtar. Vi lyckades kila oss in mellan några av dem och hitta en plats vid kajen.
Under vår utforskning av staden fick vi sällskap att ett gäng gulliga turkiska ungar, som stolta räknade upp alla engelska ord de kunde. Här liksom på förra stället var människor mycket vänliga, hälsade, tog också gärna i hand och fick oss att känna oss välkomna. Någon riktig restaurang fanns inte heller här men vi hittade ett ställe med snabbmat, där vi åt köfte, de turkiska köttbullarna som Karl XII skall ha fört med sig hem till Sverige och startat vår egen köttbullstradition.
Morgonen därpå hade den efterlängtade vinden kommit och vi fick vår första dag för segel. Vilken härlig känsla att för första gången sedan jag lämnade masten i Travemünde få hissa storseglet från den återbördade bommen!
Det blåste bra från norr och vi fick en gungig färd till Saraylar på norra sidan av Marmaraön, inspirerade av Katinka och hennes blogg, som varit där för några år sedan och vars fotspår vi följt.  Här har det brutits marmor sedan antiken, en eftertraktad bergart som också fått sitt namn av denna ö. Längs hela kusten såg man marmorbrotten, några övergivna men några fortfarande igång.
I Saraylar låg stora lastfartyg som lastade marmor med stort brak men i en inre hamn var det lugnt och skönt. Det mesta där var av marmor, kajer, murar och en lång rad statyer längs kajerna, till och med utfyllnadsmaterialet till pirerna var marmor. Dessutom låg ett fint vitt  marmorstoft överallt.
Hamnen i Saraylar med marmorslagghög
Det var en trevlig hamn som kan rekommenderas och som dessutom hade två riktiga restauranger. På grund av Ramadan var det dock ingen servering förrän ett dånande kanonskott (från en kraftig fyrverkeripjäs), och ljudliga böneutrop från minareterna signalerade att solen gått ner och att fastan för dagen var över, samma ceremoni alla dagar och överallt.

Fjärde dagen gick vi västerut längs Marmaraön och sedan över till en ny fiskehamn, Saroy, på Marmarasjöns norra kust. Vinden hade vridit till ostlig och tilltog under eftermiddagen. Det blev en härlig plattlänssegling med saxade segel och god fart, 5-6 knop med toppar på 7. Under eftermiddagen avslutade jag också läsningen av Iliaden, som jag hållit på med några veckor och som roat mig mycket.  I fiskehamnen blev vi anvisade plats direkt längs en av fiskebåtarna. Det var en mycket livlig hamn och stad med restauranger igång även före solnedgången. När kanonskottet kom satt vi på en av restaurangerna i hamnen och drack öl och åt dessa goda turkiska förrätter, mezes. Det var ett extra kraftigt skott som skrämde mig rejält så att ölet skvimpade ut, det kommer fortfarande lika överraskande. Här fick jag en god grillad fisk, Anders åt calamari och vi njöt av en strålande utsikt över hamnen och havet. Det känns att jag nu verkligen är på gång med denna sommarens äventyr med segling i främmande länder. Allt har gått bra, motorn fungerar, seglingen fungerar och besättningen njuter och vi har det bra tillsammans. Och imorgon blir det dags att lämna Marmarasjön och gå in i Dardanellerna, sista etappen innan vi äntligen är i Medelhavet.

Summary in English. We have now been sailing for four days on the Sea of Marmara, staying in nice small fishing villages with friendly people who have made us feel very welcome. The first two days we had still no wind but had to go by engine, now working fine. The third and fourth day, at last, the wind came and we have had two days of great sailing. What a good feeling to be able to hoist my mainsail with the boom in place, for the first time since I left the mast in Travemünde two years ago! Next day we will leave the Sea of Marmara and go into the strait of Dardanelles, the last passage before the Mediterranean.

Author: nilsassarson

Retired child psychiatrist but still working part-time. I am recently married to an american woman and we are living halftime in Stockholm, Sweden halftime in Palo Alto, Ca, USA. Have three kids and nine grandkids from earlier marriage.