“Segling” (för motor) till Istanbul

När dagen för avfärd kom, den 10 maj och Kristi Himmelsfärdsdag, var det helt vindstilla på morgonen och inte någon vidare vind heller i väderutsikterna, så vi startade för motor och ställde in oss på att gå för motor en hel del. Efter några timmar var det dags att gå in i sista hamnen i Bulgarien, Tsarevo, för utklarering. Det gick smidigt och efter en god lunch gick vi vidare, för motor och utan vind. Vi höll ganska måttlig fart för att inte riskera att komma fram till Bosporen före soluppgången. Det var en ganska märklig känsla med ett i det närmaste spegelblankt hav. Motorn var emellertid i god form och jag kunde snart sluta att titta oroligt på motortermometern, kylsystemet fungerade förträffligt och jag sände en tacksamhetens tankar till mekanikerna i Sozopol. Det blev middagsdags och vi åt en god middag på havet, som fortfarande var spegelblankt.
Då och då såg vi hoppande delfiner på avstånd. Autopiloten var på och vi kunde ägna oss åt goda samtal och läsning eftersom nu alla tre ”barnen” hade förklarat att de var onåbara för jobbmejl. Vi delade nu också upp natten i fyra tvåtimmarspass. Det blev en lugn natt, fortfarande för motor eftersom det var fortsatt vindstilla hela natten. Men ändå en magisk stjärnklar natt med Venus och Jupiter vid var sin horisont och Karlavagnen rakt över oss. Båttrafiken var mycket måttlig hela tiden. Jan hade sista passet mellan 4 och 6 men nu hade det mulnat så det gick tyvärr inte att se någon soluppgång. Vid 1/2 7 tiden väckte Jan oss eftersom vi då närmade oss mynningen av Bosporen. Nu hade det äntligen blivit litet vind men nu var det för sent för segling eftersom jag inte vågade segla i det trånga och vältrafikerade Bosporen. Ett bekymmer var också att autopiloten och plottern slutat fungera under efternatten och jag kunde konstatera att batterierna har helt urladdade. Alltså var det nu fel på generatorn eftersom motorn hade varit igång hela tiden.

En festlig upplevelse var att vi strax utanför Bosporen hade ett helt stim av delfiner omkring oss. Det blev nästan som en avskedshälsning från Svarta Havet eftersom ett annat delfinstim ju hade hälsat oss välkomna när vi var på väg ut i Svarta havet vid Donaudeltat.

Infarten till Bosporen
Sedan var det härligt att gå genom Bosporen och fram till Istanbul med sina två hängbroar, intensiv färjetrafik och där det var lätt att identifiera de imponerande stora moskéerna (Hagia Sofia och Blå moskén)  och sultanpalatset Topkapi.
Efter ytterligare någon timme ut på Marmarasjön medmassor av ankrade lastbåtar var vi så framme vid målet, den stora Ataköy Marina, där vi genast blev anvisade en plats. Framme!
Summary in English: Here I tell about the “sailing without wind” a day and a night on the Black Sea from Sozopol to Istanbul. The sea was totally calm so we had to go by engine all the way. A magic night though with lots of stars above us! Approaching the Bospor early morning we were greeted by a big group of dolphins. Then the magnificent sight of the famous mosques and palace of Istanbul before arriving to Ataköy Marina in the Sea of Marmara i  a suburb of Istanbul.

Author: nilsassarson

Retired child psychiatrist but still working part-time. I am recently married to an american woman and we are living halftime in Stockholm, Sweden halftime in Palo Alto, Ca, USA. Have three kids and nine grandkids from earlier marriage.